راهنمای استفاده مایکروویو

مایکروویو یکی از مفید‌ترین لوازم خانگی است که امروزه شهرت بسیاری پیدا کرده است. این ابزار علاوه بر گرم کردن غذایهای از پیش مانده می‌تواند در طبخ غذا هم کمک حال شما باشد. مایکروویو در انواع مختلف ساده و ترکیبی به بازار عرضه شده و شما بر حسب نیاز می‌توانید مایکروویو مورد نظرتان را تهیه کنید. اگر یک مایکروویو جدید خریداری کرده‌اید و حالا به یک راهنمای استفاده نیاز دارید، این مطلب برای شما مفید خواهد بود. ما در راهنمای استفاده مایکروویو نکات و پیش‌نهادهای مفیدی را برای استفاده مناسب و ایمن از این دستگاه را با شما در میان خواهیم گذاشت.

راهنمای استفاده مایکروویو

مایکروویو زیر مجموعه فرهای خانگی است. به طور کلی هر دستگاهی که برای گرم کردن و طبخ مواد غذایی مورد استفاده قرار گیرد، زیر مجموعه‌ای از فر به حساب می‌آید. مایکروویو یک دستگاه مجهز به سیستم گرمایشی است که با استفاده از اشعه‌ها و المنت‌‌های تابشی به گرم کردن و طبخ مواد غذایی می‌پردازد.

اشعه‌های مورد استفاده در این دستگاه امواج مایکرو است که طول موج کوتاه و فرکانس‌ بلندی دارند. زمانی که امواج مایکرو جذب مواد غذایی شوند میزان دما آن‌ها را افزایش داده و سبب پختن غذا می‌شود.

به طور کلی مایکروویوها در سه نوع متفاوت ساده، گریل و ترکیبی به بازار عرضه شده‌اند. مدل ساده تنها قابلیت گرم کردن مواد غذایی و یخ‌زدایی از آن‌ها را دارد. در مدل گریل علاوه بر گرم کردن مواد غذایی، همان طور که از نامش پیدا است، شما می‌توانید کباب، استیک و دیگر مواد گوشتی را هم با آن طبخ کنید. اما مدل ترکیبی پیشرفته‌ترین نوع مایکروویو است و علاوه بر طبخ مواد غذایی گوشتی و گرم کردن، می‌توانید تمامی مواد غذایی را با استفاده از آن تهیه کنید.

بایدها و نبایدها در راهنمای استفاده مایکروویو

رعایت یک سری از باید‌ها و نبایدها در زمان استفاده از دستگاه باعث می‌شود تا خطری طول عمر دستگاه شما را تهدید نکند. ما در راهنمای استفاده مایکروویو به چند مورد از این باید‌ها و نبایدها اشاره خواهیم کرد.

  • مایکروویو خود را مرتبا با آب گرم و مایع ظرفشویی تمیز کنید.
  • درب و لولاها را از نظر خوردگی و پوسیدگی بررسی کنید.
  • هنگام تمیز کردن محفظه داخلی دستگاه را از برق جدا کنید.
  • کثیفی محفظه داخلی به معنای ایجاد اختلال در روند طبخ موادغذایی است.
  • تنها ظروفی را درون مایکروویو قرار دهید که در برابر اشعه‌های دستگاه ایمن باشند.
  • میزان فضای لازم در پشت و بالای دستگاه را از دفترچه راهنما مطالعه کنید.
  • در هنگام آشپزی بهتر است مواد غذایی را در ظرف درپوشیده بگذارید اما قبل از قرار دادن ظرف در مایکروویو چند روزنه روی آن ایجاد کنید. این امر سبب خروج بخار غذا می‌شود.
  • از ساینده‌های فلزی برای تمیزی محفظه داخلی استفاده نکنید.
  • ظروف و اشیاء فلزی را داخل مایکروویو قرار ندهید. این امر موجب آسیب به مایکروویو می‌شود.
  • زمانی که مایکروویو خلی است نباید آن را روشن کنید. آغاز به کار دستگاه در عین خالی بودن آن به محفظه داخلی آسیب وارد می‌کند.

    نکات برتر آشپزی در زمان استفاده از مایکروویو

    درست است که در گذشته مایکروویوها یه خشک کردن موادغذایی و از بین بردن آن‌ها شهرت یافته بود اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی ساخت مایکروویو، شما می‌توانید وعده‌های غذایی خوش‌مزه را تنها در عرض چند دقیقه آماده کنید؛ به شرط آن که شیوه درست استفاده را آموزش دیده و به درستی از دستگاه استفاده کنید.

    چگونگی چیدمان غذا در ظرف، مدت زمان گذاشتن آن در دستگاه و حتی نوع ظرفی که استفاده می‌کنید، می‌تواند بر ظاهر و سلامت غذا موثر باشد. ما در راهنمای استفاده مایکروویو بهترین نکات استفاده را جمع‌آوری کرده‌ایم و در ادامه با شما در میان خواهیم گذاشت.

    البته که کیفیت مایکروویو شما تاثیر زیادی بر غذای آماده شده خواهد داشت، اما اگر مواردی را که در ادامه بیان می‌کنیم رعایت کنید، چه مایکروویو مدرن و پیشرفته داشته باشید و چه از مدل‌های قدیمی استفاده کنید، این ترفندهای ساده می‌توانند کیفیت وعده‌های غذایی شما را بهبود بخشند.

    1. سطح غذا را صاف کرده و آن‌ها را بیشتر پخش کنید

    انباشته شدن غذا در بشقاب وسوسه انگیز است، اما این امر به این معنا است که سطح وسط غذا دیرتر از لبه‌های آن پخته می‌شود به خصوص اگر مایکروویو در توزیع یکنواخت گرما خیلی خوب عمل نکند. مایکروویوها برای نفوذ به درون مواد غذایی طراحی نشده‌اند. آن‌ها با گرم کردن لایه خارجی مواد غذایی شروع به کار کرده و پس از آن انرژی گرمایی را به داخل ماده انتقال می‌دهند.

    پخش نازک و یکنواخت موادغذایی باعث می‌شود تا دیگر با غذای نپخته یا سوخته رو‌به‌رو نشوید. علاوه بر این هر چه سطح موادغذایی بزرگتر باشد سرعت پخت‌و‌پز هم بیشتر خواهد شد. در صورت امکان، غذا را به صورت دایره‌ای، شکل داده و تکه‌های ضخیم را در لبه ظرف قرار دهید. این امر کمک می‌کند تا غذا به صورت یکنواخت پخته شود و میانه آن سرد نباشد.

    1. بگذارید پس از پایان زمان طبخ، غذا برای چند دقیقه در مایکروویو بماند

    برداشتن غذا از داخل مایکروویو به محض خاموش شدن دستگاه ایده خوبی نیست است. باید بگذارید تا چند دقیقه غذا در محیط مایکروویو باقی بماند. این مرحله یکی از مهم‌ترین قسمت‌های فرآیند آشپزی است.

    از آن جایی که مایکروویو رویه خارجی غذا را گرم می‌کند و پس از آن انرژی گرمایی را به داخل انتقال می‌دهد، مدت زمانی که شما پس از خاموش شدن دستگاه به غذا اختصاص می‌دهید، صرف انتقال گرما به مرکز غذا می‌شود.

    به طور کلی این چند دقیقه باعث کامل شدن فرآیند پخت و پز می‌شود. به عنوان یک قاعده کلی، ۲ الی ۳ دقیقه صبر کنید تا فرآیند طبخ به اتمام برسد اما اگر موادغذایی از بافتی متراکم تشکیل شده باشد باید این زمان را افزایش دهید. به عنوان مثال برای سیب‌زمینی ۵ دقیقه و برای مواد گوشتی ۱۰ الی ۱۵ دقیقه باید منتظر بمانید.

    1. ظرف مواد غذایی به شکل مربع نباشد

    شکل ظرف شما می‌تواند در روند پخت و پز یکنواخت غذا تأثیر بگذارد. مواد غذایی در گوشه‌های ظروف مربعی و مستطیل شکل حالت متراکم‌تری به خود می‌گیرند که این امر موجب ایجاد یک وعده عذایی خشک و نپخته می‌شود. بنابراین اگر تا به امروز از ظروف مربعی استفاده می‌کردید حالا می‌توانید غذا را درون ظروف دایره‌ای یا بیضی شکل طبخ دهید. برای گرم کردن مجدد مواد غذایی هم بهتر است از ظروف گرد استفاده شود.

    1. سطح قدرت را بررسی کنید

    از وسوسه رساندن دستگاه به بیشترین قدرت برای پخت و پز به شدت خودداری کنید تا وعده غذایی شما سریع‌تر حاضر شود. پخت و پز برخی از غذاها با تمام قدرت دستگاه باعث خشک شدن آن‌ها یا سوختن لایه بیرونی مواد غذایی قبل از پختن لایه میانی می‌شود.

    تنها برای گرم کردن غذاهایی که محتوای آب زیادی دارند مانند سوپ یا پخت‌وپز غذاهای پر چربی و متراکم مانند گوشت چرخ کرده و در آخر سبزیجات، از بالاترین قدرت دستگاه استفاده کنید. برای گرم کردن مجدد موادغذایی که نیاز به دمای کمتری دارند از کمترین حد انرژی دستگاه استفاده کنید.

    اگر تنظیم قدرت مایکروویو برای شما دشوار است ما در راهنمای استفاده مایکروویو به شما پیش‌نهاد می‌دهیم از مایکروویوی استفاده کنید که مجهز به تنظیمات خودکار بوده و زمان و میزان قدرت را برای موادغذایی شما تنظیم می‌کند.

    1. زمان‌بندی مایکروویو خود را بشناسید

    آزمایشات ما در راهنمای استفاده مایکروویو نشان داده است که زمان‌بندی مایکروویوها مشابه یکدیگر نیستند. به عنوان مثال اگر یک سیب‌زمینی در مایکروویو شما برای گرم شدن به ۲۰ دقیقه زمان نیاز دارد در مایکروویو دیگری این زمان ممکن است به ۴۰ دقیقه هم برسد. این در حالی است که میزان توان و قدرت هر دو مایکروویو یکسان بوده است.

    برخی از اختلافات زمان‌بندی مایکروویوها به ۲ الی ۳  برابر هم می‌رسد. اگر قصد استفاده از مایکروویو جدیدی را دارید بهتر است زمان را کمتر از آنچه باید باشد تنظیم کنید و اگر غذا هنوز پخته نشده بود زمان طبخ را افزایش دهید تا با زمان‌بندی صحیح دستگاه آشنا شوید.

    1. غذای خود را بپوشانید

    قبل از قرار دادن ظرف غذا دورن مایکروویو بهتر است روی آن را بپوشانید. پوشاندن غذا نه تنها بین خانم‌های خانه محبوب است بلکه باعث می‌شود تا از پاشیدگی غذا به دیواره‌های مایکروویو نیز جلوگیری شود. همچنین طعم غذای شما بهتر هم خواهد شد.

    لازم است در روی درپوش یک روزنه برای خروج رطوبت و بخار غذا قرار دهید. چراکه خروج بخار محبوس شده درون ظرف به طبخ غذا کمک کرده و از خشک شدن آن جلوگیری می‌کند. همچنین روند پخت‌وپز را هم سریع‌تر خواهد کرد.

    1. از فویل به عنوان محافظ حرارتی استفاده کنید (جوانب احتیاط را رعایت کنید)

    ممکن است شنیده باشید که از فویل نباید در مایکروویو استفاده شود. به عنوان یک قاعده کلی بهتر است از استفاده از فویل درون مایکروویو خودداری کنید اما اگر مواد غذایی شما بسیار لطیف است و ممکن است با حداقل دما هم بیش از حد پخته شود، می‌توانید از فویل به عنوان محافظ حرارتی استفاده کنید.

    فویل را بهتر است در گوشه‌های ظروف مربعی شکل و روی لبه‌های نازک غذا، فیله ماهی، فیله مرغ و دیگر مواد لطیف قرار دهید تا از این مواد در برابر حرارت محافظت کرده و سرعت پخت و پز را افزایش دهید.

    برای رعایت جوانب احتیاط، اطمینان حاصل کنید که فویل از دیواره‌های درونی مایکروویو حداقل ۲ سانتی‌متر فاصله دارد. در غیر این صورت سبب ایجاد جرقه، آتش سوزی و خرابی دستگاه می‌شود.

    1. برای طبخ سریع‌تر مواد غذایی آن‌ها را برش دهید

    از آنجا که مایکروویوها با گرم کردن لایه‌های خارجی مواد غذایی شروع به کار می‌کنند و پس از آن گرما را به داخل انتقال می‌دهند، بهتر است مواد غذایی مورد نظرتان را به چند تکه تقسیم کنید و آن‌ها را در ظروف مجزا طبخ دهید. اگر تکه‌ها را در یک ظرف بزرگ و با هم گرم کنید، تاثیری نخواهد داشت.

    بعضی از مایکروویوها عملکرد ضعیفی از خود نشان می‌دهند و پس از چندین بار استفاده مکرر توان خود را از دست می‌دهند. بنابراین لازم است در هر بار استفاده کمی صبر کنید و مجدد دستگاه را روشن کنید.

    1. مواد غذایی را هم بزنید یا بچرخانید

    هم زدن و چرخاندن مواد غذا مطمئن‌ترین راه برای جلوگیری از ایجاد سوختگی یا حالت نپخته است. در حین پخت و پز حداقل یک بار غذا راهم بزنید یا بچرخانید. نحوه حرکت دست شما در زمان هم زدن مواد غذایی باید از بیرون به سمت داخل مواد غذایی باشد. اگر نمی‌شود غذا را هم زد ۱ الی ۳ بار نسبت به زمان طبخ، موادغذایی را بپرخانید یا زیر و رو کنید.

    1. در یخ‌زدایی نیز مواد غذایی را هم بزنید یا بچرخانید

    دقیقاً مانند گرم کردن و طبخ غذا، هنگام یخ‌زدایی نیز باید موادغذایی را حداقل یک بار برگردانید تا از گرم شدن تمام قسمت‌های یخ زده اطمینان حاصل کنید. ما در راهنمای استفاده مایکروویو به نتایجی دست پیدا کرده‌ایم که نشان می‌دهند مایکروویوهای پیشرفته و باکیفیت می‌توانند یخ‌زدایی از موادغذایی را در همان دمای مواد غذایی یعنی ۱ الی ۲ درجه زیر صفر انجام دهند.

    این در حالی است که اگر از یک مایکروویوی بی‌کیفیت استفاده کنید با افزایش دما هم ممکن است یخ‌زدایی به طور کامل و یکنواخت انجام نشود.

    اگر وزن غذای شما بالای ۵۰۰ گرم است در هنگام یخ‌زدایی حداقل ۲ بار آن را زیر و رو کنید. برخی از مایکروویوها با استفاده از برنامه‌ یخ‌زدایی خودکار می‌توانند به شما هشدار دهند که چه زمانی باید مواد غذایی را بچرخانید یا هم بزنید. در این صورت دیگر هیچ بهانه‌ای برای سوختن، نپخته بودن یا سرد بودن مواد غذایی پذیرفته نمی‌شود.

    1. از پاشیدن مواد به اطراف جلوگیری کنید

    انواع سوپ، سس‌ها و نوشیدنی‌ها ممکن است به دمای ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد هم برسند اما به جوش نیایند. بنابراین حتی اگر دائما هم مراقب باشید ممکن است خیلی اتفاقی با فوران مایعات روبه‌رو شوید. ما در راهنمای استفاده مایکروویو به شما پیش‌نهاد می‌دهیم با هم زدن مایعات در زمان طبخ از ایجاد یک فوران جلوگیری کنید.

    مشاهدات نشان داده است که اگر از یک میله یا ظرف کوچک شیشه‌ای درون ظرف مایعات خود استفاده کنید دیگر نگرانی از بابت فوران ناگهانی آن‌ها نخواهید داشت.

    1. از ظرف مناسب استفاده کنید

    استفاده از ظروف با ساختار نامناسب می‌تواند در روند طبخ غذا اختلال ایجاد کند و همچنین امنیت دستگاه را به خطر بیندازد. شاید سوال باشد که چگونه باید تشخیص داد ظرفی مناسب مایکروویو هست یا خیر. ما در راهنمای استفاده مایکروویو یک راه برای پاسخ این سوال پیش‌نهاد می‌دهیم.

    ابتدا ظرف مورد نظرتان را از آب سرد پر کنید. سپس آن کاسه را در کنار دستگاه (نه داخل آن) قرار دهید. مایکروویو را در حالی که خالی است روشن کنید. حال تنها یک دقیقه منتظر بمانید.

    اگر پس گذشت این زمان آب و کاسه هر دو گرم بودند، ظرف انتخابی شما مناسب استفاده در مایکروویو است. اما اگر ظرف گرم بود و آب داخل آن سرد، بدان معنی است که ظرف مناسب مایکروویو نبوده و انرژی گرمایی را به خود جذب می‌کند.